 |  | 

A prospective cohort study on intake of retinol, vitamins C and E, and carotenoids and prostate cancer risk (Netherlands)
Agnes G. Schuurman
Department of Epidemiology, Maastricht University, PO Box 616, 6200 MD Maastricht, the Netherlands
R. Alexandra Goldbohm
Department of Consumer Research and Epidemiology, TNO Nutrition and Food Research Institute, PO Box 360, 3700 AJ Zeist, the Netherlands
Henny A. M. Brants
Department of Consumer Research and Epidemiology, TNO Nutrition and Food Research Institute, PO Box 360, 3700 AJ Zeist, the Netherlands
Piet A. van den Brandt
Department of Epidemiology, Maastricht University, PO Box 616, 6200 MD Maastricht, the Netherlands. Ph.: +31 43 388 23 61; Fax: +31 43 388 41 28; Email: PA.vandenBrandt@epid.unimaas.nl
Abstract
Objectives: The roles of retinol, vitamins C and E, and carotenoids as risk factors for prostate carcinoma are still questionable. We evaluated these in the Netherlands Cohort Study.
Methods: The cohort study consisted of 58,279 men ages 55–69 years at baseline in 1986.
After 6.3 years of follow-up, 642 incident prostate carcinoma cases were available for analysis.
Intakes of retinol, vitamins C and E, and several carotenoids were measured by means of a 150-item semi-quantitative food-frequency questionnaire.
Results: In multivariate analyses a positive association with prostate cancer risk was observed for intake of ß-cryptoxanthin. Rate ratios (RRs) in increasing quintiles were 1.00 (ref), 0.94, 1.01, 1.16, 1.41; p-trend <0.01.
For intake of retinol, vitamins C and E and other carotenoids (a-carotene, ß-carotene, lycopene, and lutein/zeaxanthin) no effect on overall prostate cancer risk was found. RRs for vitamin supplement use were decreased, but not significantly.
Among nondrinkers, nonsignificant inverse associations were observed for intake of retinol, a-carotene, and ß-carotene (RRs, highest vs lowest quintile, were 0.23, 0.60, and 0.76, respectively). Among drinkers, ß-cryptoxanthin was positively associated (RR highest vs lowest quintile = 1.40).
Conclusions: These data show a positive association between ß-cryptoxanthin and prostate cancer risk. Our study also shows inverse associations for retinol, a-carotene, and ß-carotene among nondrinkers; this suggests an interaction between vitamins and alcohol consumption, which needs confirmation. Lycopene was not associated with prostate cancer.
carotenoids,inconsistencies in results from several
studies exist (discussed below). If an interaction between
vitamin or carotenoid intake and alcohol consumption
exists,different proportions of drinkers and nondrinkers
in previous studies may explain the inconsistent results
observed thus far.
In the NLCS a lower intake of several
nutrients among drinkers of alcoholic beverages com-
pared to nondrinkers could not explain our .ndings
(data not shown). We do not,however,have an obvious
biological explanation for a potential interaction e .ect
between vitamins or carotenoids and alcohol in prostate
cancer etiology. Therefore,mechanistic research is
warranted in addition to epidemiological studies.
In our study we found no association between intake
of retinol and overall prostate cancer risk,but among
nondrinkers a strong inverse association was observed;
protective effects of supplements containing vitamin
A were suggestive. In previous prospective studies no
association with vitamin A intake [8,25 ]or vitamin A
supplements [26 ]was shown. Cohort studies using serum
retinol levels found positive [27 –29 ],no [9,30,31 ]or
inverse associations [32 –34 ]. Case –control studies on
retinol were equally diverse in results (e.g.refs.10,35 –38).
Vitamin C is mostly known for its antioxidant
capacity [1 ].For prostate cancer,however,mostly no
effect of vitamin C intake levels [8,26 ],serum levels [27 ],
or vitamin C supplements [26 ]was observed,and also
in the NLCS no association was apparent. Only for
supplements containing vitamin C was a slight nonsig-
nificant decrease in risk observed. One cohort study
indicated an increased risk only in the highest quartile of
intake;no trend in risk was observed [39 ].
Most case –
control studies reported null associations for vitamin C
in relation to risk of prostate cancer (e.g.refs.35,37,40,
41);two studies reported a positive association [36,38 ].
The antioxidative property of vitamin E or the enhance-
ment of immune functions might be mechanisms by
which (prostate)cancer incidence is reduced [3,42 ]. The
ATBC trial showed a 32%decreased prostate cancer
incidence in subjects receiving a tocopherol [3 ]. In the
NLCS,however,no effect of dietary intake of vitamin E
was found,but subjects taking supplements containing
vitamin E showed nonsignificant decreased risks.
No
associations were shown in other cohort studies using
intake [8,26,42 ]or serum levels [9,31,33,42 –44 ]or
vitamin E supplements [26 ]. Case –control studies
showed inconsistent results (e.g.refs.37,40,41).
b carotene may act as an antioxidant;also,via its
conversion to vitamin A or via an enhancement of
immunologic function,a protective effect of this carot-
enoid may be explained [1 ].
In the NLCS no clear
associations emerged for intake of b carotene and overall
prostate cancer risk. In one out of the three chemopre-
ventive trials an adverse effect of b carotene was ob-
served [3 ],in the other two trials b carotene showed no
e .ect on prostate cancer risk [4,5 ]. In other cohort
studies,intake [8,25,26,39 ]or serum levels [33 ]of b
carotene were also not associated with risk of prostate
cancer,or were positively associated [9,28 ]. Case –
control studies were also inconsistent (e.g.refs.37,40).
Few studies have evaluated specific carotenoids
besides b carotene in relation to prostate cancer occur-
rence.For intake of b cryptoxanthin a positive asso-
ciation was observed in our study. Regarding intake,
two case –control studies showed a positive association
[10,37 ],while one cohort study found no association [8 ].
A positive association with serum b cryptoxanthin levels
was also found in one cohort study [9 ],but no
association in another [31 ]. Consistent with our obser-
vation,we earlier found [19 ]a positive association with
intake of citrus fruit (particularly oranges,an important
source of b cryptoxanthin). Although we cannot rule
out that our finding is a chance finding,further research
into this issue and into its biological plausibility seems
warranted.
A significant inverse trend in risk was
observed for intake of lycopene in the health profes-
sionals follow-up study [8 ],but in another study no
association was observed for serum levels [9 ]. In three
nested case –control studies serum lycopene levels were
also inversely related to prostate cancer risk [31,33,43 ]
but nonsigni .cantly in two [33,43 ]. A role of lycopene in
prostate cancer carcinogenesis is not inconceivable
because lycopene is an e .cient scavenger of singlet
oxygen [8,45 ].
Comparable to our results,in three other
studies with prospectively collected exposure data,
intake [8 ]and serum levels [9,31 ]of both a carotene
and lutein were found not to be related to prostate
cancer risk.
Inverse associations for users of vitamin supplements
were suggestive but statistically nonsignificant in our
study. Since it has been shown that vitamin supplement
users have cancer-related behaviors that are different
from non-users of vitamin supplements [46 ],confound-
ing might explain some of our findings regarding
vitamin supplement use. For example,in the United
States supplement users have been shown to have had a
prostate-specific antigen (PSA)test twice as likely as
nonusers,to take aspirin regularly,exercise more often,
and eat more vegetables and fruit and less fat [46 ].
However,during our follow-up period PSA testing was
not a common screening routine in the Netherlands and
therefore we should not expect a confounding effect of
this factor.
Moreover,if supplement users more often
had a PSA test an increased risk of overall prostate
cancer would be expected,while we observed a decrease
in risk. Apart from PSA,supplement users might have more regular check-ups,and this might partly explain
why their risk of advanced cancer is lower. Indeed,
supplement users had proportionally less advanced
cancer than nonusers in our study (42%versus 51%).
In summary,we found a positive association between
b cryptoxanthin and prostate cancer risk.
Our study
also shows inverse associations for retinol,a carotene,
and b carotene among nondrinkers;this suggests an
interaction between vitamins and alcohol consumption,
which needs confirmation.Lycopene was not associated
with prostate cancer.
Acknowledgements
We are indebted to the participants of this study and
further wish to thank the regional cancer registries
(IKA,IKL,IKMN,IKN,IKO,IKR,IKST,IKW,
IKZ),and the Dutch national data base of pathology
(PALGA);Dr A.Volovics for statistical advice;S.van
de Crommert,J.Nelissen,C.de Zwart,M.Moll,W.van
Dijk,P.Florax,and A.Pisters for assistance;and H.
van Montfort,R.Schmeitz,T.van Montfort,M.
Zeegers,and M.de Leeuw for programming and
statistical assistance.
The Netherlands Cohort Study
was supported by the Dutch Cancer Society.
Cancer Causes and Control
13 (6): 573-582, August 2002
Copyright © 2002 Kluwer Academic Publishers
All rights reserved
Ann's NOTE: As we have recently noted, most people in these types of studies DO NOT eat much healthy food. Sometimes these 'subjects' are not getting more than one fruit or vegetable a day. We will try to get more information on this one.
|
Remember we are NOT Doctors and have NO medical training.
This site is like an Encylopedia - there are many pages, many links on many topics.
Support our work with any size DONATION - see left side of any page - for how to donate. You can help raise awareness of CAM. |
|